Ondersteunings- en begeleidingsstructuur
Wat betekent onze ondersteuningsstructuur voor u ?
Op school is de mentor voor u en uw kind het eerste aanspreekpunt. De begeleiding vindt zoveel mogelijk plaats door de docenten tijdens de lessen in de klas. Het DaCapo College kent een zorgteam. Dit team kan de expertise inschakelen van een schoolmaatschappelijk werker, jeugdarts, leerplichtambtenaar, een gedragswetenschapper van het Samenwerkingsverband en andere (al betrokken) externe ketenpartners. Wanneer er sprake is van complexe problematiek op meer leefgebieden kan het wenselijk zijn, in overleg met ouders, de hulp van externe deskundigen in te roepen.
Het DaCapo College heeft een zorgteam. Het zorgteam heeft als belangrijkste doel de ondersteuning en ondersteuningsbehoeften van leerlingen te coördineren. Het zorgteam is een belangrijke verbindende en preventieve schakel tussen school, ouders en eventuele betrokken of in te schakelen hulpverlening. De verschillende zorgcoördinatoren worden betrokken vanaf zorgniveau 3. Leerlingen met een grotere ondersteuningsbehoefte binnen het onderwijs worden in het zorgteam besproken. In zorgniveau 1 en 2 zijn de zorgcoördinatoren betrokken in de ondersteuning van vakdocenten en mentoren.
Teamleider Zorg&Begeleiding:
Bertina Cobbenhaegen: b.cobbenhaegen@stichtinglvo.nl
Coördinator Supportplein en Inclusie:
Marjolein Pol: m.pol@stichtinglvo.nl
Zorgcoördinatoren Onderbouw VMBO:
Rob Janssen: rgm.janssen@stichtinglvo.nl
Ruud Beunen: r.beunen@stichtinglvo.nl
Zorgcoördinatoren Bovenbouw VMBO:
Martine Burema: m.burema@stichtinglvo.nl
Janine Rietbroek: j.rietbroek@stichtinglvo.nl
Een OPP, OntwikkelingsPerspectiefPlan, is een document waarin gezamenlijk afspraken en werkpunten worden beschreven, aangevuld met informatie over betreffende leerling, om de ontwikkeling met het oog op het onderwijsperspectief te monitoren. Na een afgesproken tijd wordt het plan geëvalueerd en bijgesteld. Een OPP wordt opgesteld vanaf zorgniveau 3, en bij een dreigende afstroom van leerniveau.